چرا سایپا و سیتروئن به هم نمی رسند؟
مدیرکل دفتر نیرو محرکه و صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی دیروز در گفت و گو با خودروکار خبر از امضای قرارداد سایپا و سیتروئن تا یک ماه آینده داد که به نظر می رسد همکاری این دو خودروساز با چالش هایی جدی مواجه شده است.
به گزارش خبرنگار خودروکار،گمان می رفت سایپا و سیتروئن در جریان سفر چند ماه پیش کارلوس تابارس مدیرعامل پژوسیتروئن، با یکدیگر قرارداد همکاری مشترک امضا کرده اند، اما ظاهرا چنین اتفاقی رخ نداده و دو طرف فعلا قصد آغاز مشارکت دو جانبه را ندارند.
در باب چرایی این موضوع، گمانه زنی های مختلفی مطرح می شود، اما هیچکدام به تایید رسمی طرفین نرسیده است. با این حال، یکی از مسائلی که در مورد سایپا و سیتروئن بر سر زبان ها افتاده، چالش این دو شرکت در موضوع انتقال تکنولوژی است. بر این اساس گفته می شود در تفاهم نامه اولیه میان این دو خودروساز، اصلا اشاره ای به انتقال تکنولوژی نشده و این موضوع حالا به مانع اصلی در مشارکت آنها تبدیل شده است.
گویا سیتروئن چندان تمایلی به اقدامات عمیق در سایپا به خصوص در حوزه انتقال تکنولوژی نداشته و این موضوع، هم حساسیت سایپا را برانگیخته و هم وزارت صنعت،معدن و تجارت را. این وزارتخانه بارها تاکید کرده که حضور خودروسازان خارجی در ایران منوط به سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی است، بنابراین اگر سیتروئن این الزام را نپذیرد، شاید امکان مشارکت با سایپا و سهم گیری از بازار کشور را از دست بدهد.
این در شرایطی است که پژو علاوه بر قطعی کردن قرارداد خود با ایران خودرو، هم اکنون اولین محصول جدیدش به نام 2008 را نیز راهی خطوط تولید این شرکت کرده تا حضوری جدید را در بازار ایران تجربه کند. با آمدن پژو، گمان می رفت سیتروئن نیز به عنوان یکی از طرف های ائتلاف پژوسیتروئن، فعالیت خود را بدون حاشیه خاصی در سایپا آغاز کند، با این حال گویا این خودروساز راه درازی تا حضور توام با تولید و انتقال تکنولوژی در ایران دارد.
بدون شک اگر سیتروئن نخواهد همکاری عمیقی با سایپا برقرار کرده و تنها به فکر مونتاژ و فروش محصول در بازار ایران باشد، نه افکار عمومی از آن استقبال خواهند کرد و نه وزارت صنعت و نه حتی سایپایی ها.
انتهای پیام/